
W 1949 roku firma Kaiser-Frazer wprowadziła na rynek hatchbacki Vagabond i Traveler. Modele te wyglądały podobnie jak typowa sedan z lat 40. ubiegłego wieku, jednak posiadały dwuczęściową klapę tylną, jak w pierwszym Citroen 11CV Commerciale Modele Vagabond i Traveler miały również składane tylne fotele i wspólną przestrzeń dla pasażerów i ładunku. Konstrukcja nie była w pełni przyczepą sedanową ani dworcową, ale składane siedzenie tylne zapewniało dużą, wewnętrzną przestrzeń ładunkową o długości 2,4 m. Te modele Kaiser-Frazer zostały opisane jako „Pierwsze łapanie się z tyłu”..
Wypożyczalnia samochodów Ełk na rynek lokalny
W 1953 r. Aston Martin wprowadził na rynek model DB2 z tylną klapą tylną z zawiasami i wyprodukował 700 egzemplarzy. Jego następca, DB Mark III z 1958 r., zaoferował również składane siedzenie tylne. Podobną klapę tylną miała Aceca AC z 1954 r., a później Aceca-Bristol z samochodów AC, choć tylko 320 zostało zbudowanych. Wypożyczalnia samochodów Wrc Cars.
W 1959 r. British Motor Corporation wprowadziła na rynek „rodakową” wersję kompaktowego samochodu austin A40 Farina, który w porównaniu ze standardową wersją salonową posiadał poziomo rozsuwaną dwuczęściową klapę tylną i bardziej pionowy panel tylny. Był to pierwszy mniejszy samochód z hatchbackiem, dlatego jest podobny do nowoczesnego formatu hatchcku, poza dwuczęściową klapą tylną.
W 1961 r. Renault wprowadził na rynek pierwszy w produkcji seryjnej Renault 4.2 Podczas produkcji R4 został nazwany małym wozem dworcowym, nawet po tym, jak około 1970 r. pojawił się termin hatchback. Renault 4 był produkowany w Europie do 1986 r. (i do 1992 r. w Argentynie) z ponad ośmioma milionami samochodów.
W 1965 r. MG zlecił Pininfarina przebudowę roadstera MGB-GT w konstrukcję hatchbackową, stając się pierwszym produkowanym objętościowo samochodem sportowym z tego typu nadwoziem.
W 1967 roku Simca 1100 była pierwszym hatchbackiem, który zastosował układ silnika poprzecznego4], który jest używany przez zdecydowaną większość współczesnych hatchbacków.
Wypożyczalnia samochodów Ełk – ogólnoświatowy poziom
Rosnący popyt na kompaktowe hatchbacki w Europie w latach 70. doprowadził do wypuszczenia na rynek takich modeli jak Austin Maxi, Ambasador Austin, Austin Maestro, Fiat 127 i Renault 5. Pod koniec lat 70-tych i na początku lat 80-tych większość superminyn i samochodów kompaktowych została zaktualizowana lub zastąpiona modelami hatchback. Golf Volkswagena został wprowadzony na rynek w 1973 roku.5] Golf jest trzecim co do wielkości sprzedawanym modelem samochodów w historii.
W 2010 roku hatchbacki stały się dostępne dla większej liczby dużych luksusowych samochodów, takich jak BMW serii 5 Gran Turismo, Porsche Panamera i Audi A7.
W ciągu ostatnich kilku lat, w porównaniu z modelami pięciodrzwiowymi, popularnością cieszyły się hatchbacki z 3-drzwiowymi drzwiami. W związku z tym wiele modeli nadwozi trzydrzwiowych, np. Audi A3 i Renault Clio, nie jest już dostępnych w ofercie.
W 1970 roku American Motors Corporation (AMC) wypuścił na rynek pierwszy północnoamerykański samochód subkompact od 1953-1961 roku, Metropolita Nash, AMC Gremlin. Choć Greml ma wygląd hatchback’a, to pod względem technicznym jest to coupe Kammback’a zamiast tego8], ponieważ otwiera się tylko tylna szyba. Greml opierał się na hatchback’u AMC Hornet’ach o długości 161, ale również na jego nagłej tylnej szybie osnowie, o długości 179 mm.